Sunteti aici: Home Viziune si perspectiva

Postari recente in forum

No posts to display.

Contact & Feedback

Va multumim pentru ca ne vizitati site-ul . Daca aveti vreo propunere constructiva, vreo sugestie creatoare ori pur si simplu doriti sa ne contactati, puteti folosi acest formular. Va multumim !






PDF Imprimare Email

noiembrie        Arta iniţiatică

Arta autentică, un instrument iniţiatic în cadrul şivaismului caşmirian

 


Arta iniţiatică este considerată a fi acea formă a artei care, folosind anumite legi oculte şi tehnici spirituale specifice, reuşeşte să inducă întotdeauna în mod conştient în spectatori diferite stări spirituale, revelaţii, creând astfel premizele unor reale transformări interioare. Cei care se angrenează pe filonul acestei forme de artă, ca artişti,  ajung ei înşişi la anumite realizări spirituale, şi, de aceea, arta iniţiatică poate fi asimilată pentru cei care au descoperit în propria fiinţă valenţele şi talentele specifice o adevărată cale de evoluţie.

În ziua de azi, foarte puţini sunt cei care cunosc tainele artei iniţiatice, şi chiar şi mai puţini sunt cei care le aplică. Arta  obişnuită, "profană", datorită faptului că nu foloseşte exploatarea mijloacelor de exprimare sublimă, care conduc la sensibilizarea profundă şi trezirea sufletului într-o manieră benefică, generează de multe ori rezonanţe cu planuri şi energii inferioare care pot lăsa urme adânci de tristeţe, frică şi panică  în cei cărora li se adresează.  Să nu uităm că arta are un rol educaţional, oferind modele prin subiectele pe care le abordează.  În zilele noastre,  de cele mai multe ori, modelele prezentate prin artă sunt lipsite de armonie, haotice, egotice, induc stări de confuzie şi dezordine, sentimente negativiste, generează complexe, frustrări şi angoase.

În general, arta reprezintă oglinda societăţii în care ea se manifestă. Îmbunătăţind modalităţile de exprimare artistică, spiritualizându-le, se poate astfel produce o transformare la nivel social. Anticii cunoşteau  misterele artei sublime şi urmăreau ca prin aplicarea anumitor principii să trezească prin artă efecte benefice, cathartice (purificatoare).

Arta iniţiatică este intotdeauna o “artă conştientă”, deoarece în timpul actului creator artistul nu se lase pradă imaginaţiei sale necontrolate, ci ştie exact ce urmăreşte, ce rezultat va obţine, şi ce efect va avea opera sa asupra celor care o contemplă cu sufletul deschis.  Realizarea unei asemenea opere necesită, fără îndoială, ca artistul să cunoască cu precizie legităţile subtile care guvernează funcţionarea Universului şi a psihicului uman.  Artistul iniţiat ştie că totul este rezonanţă, şi că opera sa îl va influenţa profund pe cel care o receptează.  De aceea în mod responsabil el va urmări ca realizările sale să inducă întotdeauna numai stări benefice, armonioase elevate.   Asemenea opere se apropie de ceea ce faimosul iniţiat G. I. Gurdjieff a numit “artă obiectivă”.

 

 

Arta autentică, un instrument iniţiatic în cadrul şivaismului caşmirian

În întreaga tradiţie a şivaismului din Caşmir există o extraordinară inflorescenţă de artişti ce s-au manifestat în paralel cu înţelepţii şi cu maeştrii şcolii Trika care au avut ei înşişi puternice înclinaţii artistice. Astfel, marele înţelept şi eliberat Abhinavagupta a compus mai multe poeme de slăvire a Domnului şi şi-a scris aproape întreaga operă în versuri, la fel ca şi ceilalţi înţelepţi ai şivaismului.

Arta autentică poate fi o cale spirituală dar, spre deosebire de yoga propriu-zisă, ea nu este accesibilă oricui, ci devine cu adevărat o cale spirituală de abia atunci când fiinţa care o receptează este înzestrată cu un anumit gen de sensibilitate. Arta iniţiatică este accesibilă atunci când sufletul fiinţei poate să vibreze, să se umple de încântare, de fericire sau farmec contemplând o anumită operă artistică, stare care este legată de trezirea sufletului.

În esenţă, emoţia estetică pe care o trezeşte arta în fiinţa spectatorului este, spune tradiţia şivaismului, ca o savoare extatică şi inefabilă, savoare numită în limba sanscrită rasa.

Cel mai important estetician al Indiei este unanim acceptat ca fiind Abhinavagupta, care are două lucrări fundamentale în acest domeniu: Abhinava Bharati si Dhavanyabaratloka locana. Din perspectiva lui Abhinavagupta, arta este o manifestare atât exterioară cât şi interioară conştiinţei, manifestare profund spirituală. El arată că rolul artei este de a trezi în conştiinţa şi în inima noastră o anumită “savoare inefabilă, un sentiment sublim, savoare net diferită de celelalte trăiri umane obişnuite. Ea are un caracter general, fiind o trăire supraindividuală. Pe baza acestei emoţii intense (bucurie, teamă, mânie, uimire etc.), pe deplin conştientizată şi sublimată, arta face trecerea de la individual (de la ego) la universal.

 

În artă, întreaga lume obiectivă este mai întâi esenţializată şi apoi purificată şi transfigurată, prezentată într-o formă pură, lipsită de orice fel de contingenţe individuale limitate. Arta autentică ne transpune aproape instantaneu într-un plan divin, producând în conştiinţa noastră o stare de universalizare şi unificare.